Returer och byten

Ånger och bytesrätt vid online köp

När du som kund inom EU handlar online har du 14 dagars ångerrätt och bytesrätt. Detta gäller ej för kunder som befinner sig utanför EU.
Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända och icke skadade varor inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket. Obs! Vid köp av markörer, om förseglingen på markören har blivit bruten kan vi ej acceptera produkten i retur.

För att genomföra en retur, vänligen fyll i detta dokument (en kopia inkluderas vanligtvis med paketet du fått från oss), och inkludera med sändningen som du skickar i retur till oss. Tänk på att skicka paketet direkt till oss, då vi inte hämtar ut paket hos ombud.

Notera att returer och reklamationer kan ha en hanteringsperiod på upp till 14 dagar!

Om du vill ångra dit köp så är det ett antal saker du bör tänka på:

  • Kostnaden för att skicka paketet åter till oss bekostar du själv, om det inte skulle röra sig om en felleverans, reklamation eller garantiärende - i sånt fall, läs nedan.
  • Visar det sig att ångerrätten eller reklamationsrätten inte gäller för din retur debiteras 485 kr för returfrakten och hanteringsavgift.
  • Returer som skickas till oss med transporttjänster som går till ombud (t.ex DHL Service Point, Postnord Postpaket eller Postnord Mypack Collect) accepteras ej, då dessa ej kommer att hämtas ut!
  • Du kan även köpa en returfrakt av oss som kostar från 100kr. Kostnaden varierar beroende på storleken och tyngden av paketet, kontakta oss för mer information.
  • Vid en retur ansvarar du för paketet. Välj därför en tjänst som både är försäkrad och erbjuder spårning.
  • Vill du byta till en ny produkt kan du beställa denna via hemsidan som vanligt, köpet kan även göras innan vi fått de andra produkterna i retur. Vi behandlar alltså inga byten manuellt utan alla utbytesprodukter beställs via vår hemsida.
  • Enligt lag gäller inte ångerrätten för paintballkulor (betraktas som färskvara), specialtillverkade varor eller plagg som har en tydlig personlig prägel (specialdesign etc.).
  • "High-end" paintballmarkörer (avser tävlingsmarkörer och andra liknande markörer) som är beställningsvaror i vår webbutik omfattas ej av den lagstadgade ångerrätten vid distanshandel.
  • Demo-ex/Display-ex: Ett demo-ex är en vara som använts vid enstaka tillfällen för att testa produkten eller av någon annan liknande orsak. I vissa fall kan det även vara produkter som returnerats till oss. Eftersom produkten "använts" kan vi erbjuda den till ett bättre pris än vanligt. Demo-ex kan sakna originalförpackning och/eller manual och säljs därför endast i befintligt skick.
  • Produkten behöver förpackas ordentligt i en kartong eller liknande emballage. Vissa fraktombud erbjuder möjligheten att köpa emballage på plats, men vi rekommenderar starkt att förpacka produkten i förhand. OBS! Ta aldrig någonsin med dig en produkt i form av ett vapen, t.ex en paintballmarkör, ett airsoft gevär, eller en Nerf pistol utan emballage till ett ombud! Denna typ av produkt måste ALLTID vara förpackad om du besöker ett fraktombud för att genomföra en retur.

När varorna har nått oss så kommer genomför vi en återbetalning (har betalningen gjorts med kort så återbetalas beloppet alltid till samma kort som användes vid köpet).

Ni kan läsa mer om ångerrätt på Konsumentverket.

Felaktig beställning

Har du haft otur och fått en felleverans där någon färg eller modell inte stämmer överens med vad du beställt så kommer vi stå för alla kringkostnader för att åtgärda misstaget. En sådan felleverans skall anmälas till oss via mail och så fort en av våra medarbetare haft tid att handlägga ärendet kommer du bli kontaktad per mail eller telefon så att vi kan lösa detta.

Vänligen förbered så detaljerad information om problemet som möjligt, samt foton på den felaktiga produkten och inkludera detta när du kontaktar oss, så att vi kan hantera ärendet så fort som möjligt.

Felaktiga varor skall inte skickas tillbaka på eget bevåg, utan bekostas av oss via en förbetald fraktsedel som används för att skicka paketet tillbaka.

Garanti och reklamationer

Är din produkt trasig så ska detta anmälas här, så fort vi kan kommer vi att ta kontakt med dig och be dig att skicka in detaljerad information om problemet samt foton eller en video som visa felet. I fall foton/videos inte räcker för att fastslå vad problemet är kommer du få en förbetald fraktsedel av oss som du kan använda för att skicka tillbaka paketet till oss.

Problemet skall noga beskrivas när formuläret fylls i och Hypersports tillsammans med tillverkaren av produkten äger tolkningsrätt i vad som kan anses som ett handhavandefel och vad som anses vara täckt av garantin. Garantin gäller mot tillverkarfel, men kan även gälla skador beroende på hur denna uppstod. Mer om vår garantipolicy kan ni läsa här.

I de fall Hypersports preliminärt bedömt ärendet som ett garantiärende, men där vidare felsökning visat att det handlar om ett handhavandefel - äger Hypersports rätt att debitera kunden returkostnaden (hantering och fraktkostnad) - från 485 kr.

Transportskador

Finns det synliga transportskador på paketet så skall du inte hämta ut detta, du skall istället kontakta oss så att vi kan lösa detta med transportbolaget. Har du hämtat ut ett paket och inre emballageskada finns skall detta anmälas till transportbolaget samt oss senast 3 dagar efter mottagandet. De flesta utlämningsställen kan hjälpa dig att inspektera godset vid uthämtning om du är osäker på om skador uppstått.

Vid direktleverans av paket och pall kan skadade paket och gods tas emot under förutsättningen att detta anmärks när du signerar för godset. Reklamation av frakten och godset skall därefter göras till både transportbolaget och oss inom 3 dagar.

Tar kunden emot gods med tydliga emballageskador utan att anmärka detta vid signering av gods kan inga krav ställas mot Hypersports. Hypersports tar dock på sig ansvaret att hjälpa kunden med reklamationen tills det att beslut tagits av transportbolaget gällande ersättning.

Ansvar för försändelse

I de fall där Hypersports inte står för frakten eller den har köpts av Hypersports - står kunden som ansvarig för att produkterna kommer fram i bra skick. Kunden ansvarar dock, oavsett vem som har fraktansvaret för att paketera returen enligt de beskrivningar som Hypersports ger. Hypersports äger full rätt att neka returer där kunden paketerat varan på ett sådant sätt att den inte skyddats under transporten. Man kommer vid paketering ganska långt med sunt förnuft. Nedan följer några tips.

  • Packa inte i för stora kartonger, är lådan för stor för det du vill skicka tillbaka, skär då ner den i storlek [se video].
  • Paketera tunga varor med stötdämpande emballage så att de inte skadas under transporten. Är du osäker på hur du skall göra, kontakta oss!
  • Saknar du emballage för att fylla tomrum? I brist på annat kan du använda skrynklat tidningspapper för detta ändamål.