Välkommen till Hypersports Paintball

Har du nyss fått upp ögonen för paintball? Vill du börja spela på allvar, men vet inte riktigt vad man skall välja? Förvirrar allt prat om BPS, FPS och andra tekniska termer dig?
Då har vi guiden för dig! Här förklarar vi lite av det du behöver veta. Så att du kan ägna dig mer tid åt att spela, och mindre till att läsa!

Vad krävs?
Det beror helt på vad man har för krav på sin utrustning. Har man planer på att tävla så duger inte utrustningen som annars hade gått bra vid vanligt spel i skogen. Det viktigaste man skall tänka på när man köper utrustning, är att man skall ha roligt med utrustningen! För det är det paintball handlar om, att ha roligt alltså. Därför gäller det att köpa någonting som är bra byggt, så att man inte blir en av dom där som sitter brevid banan och skruvar med sina markörer istället för att spela.

För att underlätta för dig, och för oss, så säljer vi inte produkter med låg eller dålig kvalité, utan endast produkter som vi själva skulle kunna använda utan problem. Det handlar om hög kvalit samt användarvänlighet. Skulle det vara så att din produkt inte fungerar, ja då hjälper vi dig tills den gör det! Vi står bakom produkterna vi säljer.

För att komma till saken, vad man skall köpa alltså.

Vad skall man egentligen köpa?
Vi på Hypersports har satt ihop ett helt gäng startpaket som ni kan hitta på vår hemsida, dessa är noga testade för att fungera med varrandra och är även belönade med ett riktigt bra pris. Dessa kan även konfigueras så att man kan köpa till en bättre mask eller andra tillbehör.

Alla dessa tekniska termer, vad betyder allt?
Som nybörjare inom paintball kan det vara svårt att sätta sig in i alla termer som finns. Det pratas hej vilt om BPS, FPS, Dwell. Vi vet, från att ha pratat med många nybörjarkunder - att detta är information som annars kräver att man läser en hel del. Man behöver inte kunna alla dessa termer och förkortningar för att ha roligt, men det finns vissa som är riktigt bra att kunna. Därför har vi valt att lista alla de vanligaste termerna nedan, så att du kan hitta rätt utrustning för just dig så fort som möjligt.

Utrustning generellt

  • Markör
    Avser det "vapen" som används för att avfyra en paintballkula. Detta är i lagens mening licensfria luftvapen som endast säljs till personer över 18 år.
  • Luftsystem
    Är den flaska med monterad regulator som fästs bak på markören för att denna skall kunna drivas. Dessa fylls till en maxgräns mellan 210 och 310 BAR. 
  • Regulator
    Avser en del i ett luftsystem, och reglerar 210 eller 310 BAR ned till ett tryck som markören hanterar. Se regulatortryck för mer info.
  • Flaska
    Avser en del i ett luftsystem. Är i stort sett ett kärl som monteras tillsammans med en regulator för att utgöra ett komplett luftsystem.
  • Kolsyresystem
    Avser en flaska med monterad ventil som fästs bak på markören för att denna skall kunna drivas. Fylls med kolsyra.
  • Magasin/hopper
    Precis som det låter är detta magasinet som i regel monteras ovanpå markören. Ett elektriskt magasin matar ned kulorna med hjälp av en motor, medan icke elektriska magasin förlitar sig på gravitationskraften. Elektriska magasin matar i regel boll mycket snabbare än vanliga magasin.
  • Mask
    Den skyddsmask som måste bäras under paintballspel. Om man är i direkt kontakt med paintballmarkörer så skall en sådan bäras, även om man inte spelar. Masken skyddar för träffar upp till 300 fot per sekund (91,44 m/s). Om man blir träffad i eller nära ögat utan skyddsmask kan man orsaka stora synskador, man kan till och med bli blind. Låt därför ingen vistas i närheten av en laddad paintballmarkör utan en paintballmask. Observera att skyddsmasker och skyddsglasögon inte är gjorda för paintball och ger därför inte fullgott skydd.

 

Tekniska termer

  • FPS
    FPS är en förkortning på det engelska ordet "feet per second", vilket betyder fot per sekund. Detta är alltså en hastighet, och används i paintballsammanhang till att mäta utgångshastigheten på en markör. Denna hastighet mäts när bollen lämnar pipan. Max tillåtna utgångshastighet på en paintballmarkör är 300 FPS, vilket motsvarar 91,44 meter per sekund.
  • BPS
    BPS är också det en förkortning, denna gång handlar det om "balls per second". Det betyder kort och gott hur många bollar en markör kan skjuta, eller ett magasin kan mata per sekund. Detta kan vara bra att veta om man vill skjuta så fort som möjligt, eller om man vill ha en speciell inställd BPS.
  • ROF
    ROF står för "rate of fire" och är densamma som BPS. ROF-begreppet används till stor del i manualer där markören kan ställas om till en specifik ROF.
  • HPA
    Står för "high pressure air" och är alltså komprimerad luft. Brukar oftast ges som förklaring vilka typer av drivmedel en markör kan hantera, eller vad ett kärl är avsett för.
  • CO2
    Står för kolsyra inom paintballvärlden, även om CO2 egentligen står för koldioxid. Dess korrekta term borde egentligen vara H2CO3. Brukar oftast ges som förklaring vilka typer av drivmedel en markör kan hantera, eller vad ett kärl är avsett för.
  • PSI
    PSI står för "pounds per square inch" och är en amerikansk enhet för tryck. Används för att på ett internationellt sett beskriva arbetstryck på regulatorer och kärl inom paintballbranchen. T.ex så är 4500psi ~310 bar.
  • OZ
    Är en förkortning för "ounce" som är ett amerikanskt mått för vikt. Används för att beskriva hur mycket flytande kolsyra ett kolsyresystem kan fyllas med. 
  • CI & CU
    Beskriver en storlek på ett kärl, normalt sett ett sådant avsett för HPA. Står för "cubic inch", alltså kubiktum. Ett exempel är 68ci som är 1,1 liter.
  • FSDO
    Även här handlar det om en engels förkortning. FSDO står för "first shot drop off". Detta är förkortningen för då markören skjuter första skottet med en lägre utgångshastighet än skotten efter det. Detta kan bland annat bero på skadade oringar, för låg omgivningstemperatur eller fel smörjmedel. Ibland kan det vara så illa att markören inte vill skjuta alls, eller så att bollarna rullar ut u pipan, detta kallas då ofta för bolt-stick. 
  • Bolt-stick
    Bolt-stick är ett fenomen då bolten hindras från att åka till dess främre läge. Detta kan bero på skadade eller slitna oringar, skräp eller annat som blockerar bolten. Har markören bolt-stick så kommer den inte att skjuta.
  • Dwell
    Dwell är den tid då en elektrisk markörs solenoid hålls i öppet läge. En högre inställd dwell betyder att markören kan upplevas som driftsäkrare, men samtidigt drar den mer luft. För låg inställd dwell gör att markören inte fungerar som den skall, och fenomen så som FSDO kan uppenbara sig. I manualen står det vad din markörs dwell skall vara ställd på. Observera att det kan vara olika dwell för HPA och CO2.
  • Spool valve
    Spool valve är en teknik för hur en markör skjuter. Denna teknik gör att markören skjuter extra mjukt och låter mindre, men samtidigt så gör den av med lite mer luft, och är lite känsligare för kyla.
  • Poppit
    Poppit är också det en teknik som markörer använder sig av. Denna teknik bygger på att en fjäderbelastad kammare med luft slås upp av en rörande hammare. I elektroniska markörer så rör sig denna hammare oftast med hjälp av luft, medan i en mekanisk markör så rör sig hammaren med hjälp av en fjäder. Denna teknik gör att markören låter mer än en spool valve, är inte lika mjuk när den skjuter. Men samtidigt så är det en mer robust design, därav inte lika känslig för kyla. Denna teknik är också mer luftsnål än spool valve.
  • Ögon/Eyes/Break Beam Sensor
    Ögon är precis som det låter, det är ögon. Vad dom gör är inte att kolla efter motståndare, utan kolla efter bollar. Ögon återfinns oftast i markörer, men också i magasin. I markörer så gör dom så att markören inte kan skjuta, om det inte ligger en boll i breechen. Detta hjälper till att förhindra bollklyvning som annars kan ske. Ögon i magasin gör så att magasinet endast matar boll till markören om det inte redan finns boll där, detta leder till att magsin endast ger ifrån sig ljud från motorn när dom matar, och inte hela tiden.
  • Breech
    Breech eller "loppet" som man skulle säga på Svenska är hela den del där bollen vilar innan den skjuts ut genom pipan. I breechen skruvas i regel både pipan och feednecken fast, och man hittar även en bolt längst bak i breechen.
  • Detents
    Detents är små plast, eller gummibitar som förhindrar att bollen trillar ut igenom pipan utan att man skjutit. Utan dessa så brukar dom flesta markörer ladda flera bollar i breechen, vilket kan leda till att bollar går sönder i pipan.
  • Bolt
    Bolten är en rörande del som ligger bakom bollen i breechen i markören. Denna rör sig fram mot pipan när en markör skjuter. Hur dessa ser ut beror helt på vilken teknik markören använder.
  • Feedneck
    Feedneck är på markören den del som håller fast magasinet i markören. Denna del kan oftast bytas ut mot en feedneck försedd med en arm för att lättare ta av och montera ett magasin på en markör. Feednecks som använder sig av denna arm är kallade "clamping feednecks" Motsvarande del på magasinet kallas också feedneck, och är alltså den delen på magasinet som används för att fästa magasinet i markören. 
  • Low force bolt
    Low force bolt är som det syns ett engelskt begrepp. Det betyder att bolten, istället för att krossa bollen, stannar om något blockerar i breechen. Tänk dig att en boll ligger halvvägs ner i breechen, istället för att då bli krossad av bolten, så åker bolten bakåt igen. Detta kallas även för ACT eller "anti chop technology". 
  • Modes
    Modes är lägen på en elektronisk markör. Det kan handla om lägen så som full-auto, NXL, millenium, semi-auto med mera. Inom svenska tävlingar så är endast markörer med millenium eller semi-auto tillåtna.
  • HP, MP & LP
    Dessa är olika tryck som en regulator på en luftflaska kan släppa ifrån sig. Självklart finns det flera olika tryck än just dessa, men dessa är dom som används som standard på regulatorer världen över. LP står för low pressure, MP för mid pressure samt HP för high pressure. Dom flesta markörer kan användas på alla olika tryck, men vissa Angel Sports markörer fungerar endast bra på LP, samt dom flesta mekaniska markörer fungerar endast på HP. Jag rekommenderar därför att du köper en regulator som kan ställas om till alla olika tryck, till exempel Ninja regulatorerna. 
  • Gänga
    Även kallat "thread" eller "barrelthread". Avser gängan på markörens pipa. De vanligaste gängorna just nu, och som enkelt går att få tag på är; AC (även kallat autococker), ION (även kallat impulse), A5 och 98.